Educadora en el temps lliure, mestra d’educació especial, formadora de monitors, animadors i líders associatius, treballadora a l’escola, a l’Administració Pública i en el moviment associatiu, Roser Batlle va connectar amb la metodologia Aprenentatge Servei (ApS) fa 14 anys buscant una cosa que ella no sabia, però que ja existia. “Em frustrava una mica que de vegades les pedagogies contemporànies, en concret la del projecte, no sempre perseguís que el projecte fos social”, recorda. Fins que Alberto Croce, un col·lega argentí, li va explicar que sí que existia, que es diu aprenentatge servei i que a l’Argentina, entre d’altres llocs, ja es desenvolupava. Eureka. Batlle va estudiar el fenomen i el va portar a Catalunya i a la resta d’Espanya, on s’ha convertit, probablement, en la persona que més sap d’aquesta metodologia.
Què és l’Aprenentatge Servei (ApS)?
És un mètode d’ensenyar i aprendre que consisteix a aprendre fent un servei a la comunitat. És una manera d’adquirir i fomentar coneixements, capacitats, destreses, habilitats, actituds i valors fent una cosa que millora l’entorn i està orientat al bé comú. No és útil directament per a tu, sinó per als altres. Per exemple, davant d’un problema de desforestació d’un bosc, plantar arbres després d’haver estudiat quin tipus de vegetació hi ha al lloc, per què es crema el bosc, què cal fer perquè no passi… Es van vinculant accions de servei a la comunitat amb continguts educatius que poden ser significatius per a l’alumnat. L’essència de l’ApS és que els nens, adolescents i, fins i tot, adults s’impliquen com a protagonistes actius en una acció que millora el seu entorn. Hi ha moltes coses que es poden fer, per exemple el desenvolupament d’una campanya solidària de captació de fons treballant matemàtiques o preparar contes o tallers de memòria des de la classe de llengua per estimular la memòria dels ancians. O organitzar des de les ciències una campanya de donació de sang.
Descobriu-ne més fent clic aquí.