DOCENT: Sebastià Capella Priu
En aquest curs volem descobrir i compartir un seguit de propostes, recursos, idees i activitats que ens ajudin a treballar les matemàtiques de manera motivadora, atractiva i entenedora.
L’objectiu és que les noies i els nois de les nostres aules entenguin realment les matemàtiques, i per aconseguir-ho, els materials manipulatius són imprescindibles. Posarem un èmfasi especial en el càlcul per descomposició, ja que és una estratègia fonamental per comprendre les operacions i desenvolupar un bon càlcul mental.
Entenem els problemes com l’eix vertebrador de les matemàtiques. A les classes cal fomentar un ambient ric en resolució de problemes, que estimuli la reflexió i la cerca de solucions. També abordarem l’estadística, una eina clau per entendre i interpretar el món que ens envolta.
Finalment, destacarem el paper dels jocs com a recurs pedagògic: permeten pensar, raonar, formular problemes, planificar estratègies, verificar resultats i, si cal, refer els passos fets. A més d’afavorir l’assoliment de la competència matemàtica, també contribueixen al desenvolupament de la resta de competències.
OBJECTIUS
- Aprofundir en el coneixement dels sabers fonamentals de les matemàtiques a primària, d’acord amb el currículum actual (competències específiques, sabers, eixos i processos).
- Explorar estratègies didàctiques basades en la manipulació i l’experimentació, per afavorir la comprensió profunda dels conceptes matemàtics.
- Desenvolupar eines i recursos per al càlcul per descomposició, fomentant el raonament i la flexibilitat en el pensament numèric.
- Analitzar i aplicar metodologies per a la resolució de problemes, que promoguin la reflexió, la creativitat i la comunicació matemàtica.
- Familiaritzar-se amb propostes d’estadística contextualitzades, que afavoreixin l’anàlisi de dades reals i la seva interpretació crítica.
- Valorar el joc com a eina didàctica per a l’aprenentatge de les matemàtiques, entenent el seu potencial motivador i formatiu.
- Potenciar una mirada competencial i global de l’ensenyament-aprenentatge matemàtic, connectant els sabers amb la realitat i la vida quotidiana de l’alumnat.
- Compartir i reflexionar en col·lectiu sobre la pràctica docent, afavorint el desenvolupament professional i la innovació pedagògica.
Es tracta d’un curs virtual de forma asíncrona, no hi haurà classes en directe. El mitjans de comunicació que s’utilitzaran seran: vídeos, material teòric i exercicis pràctics. S’utilitzarà com a plataforma pels exercicis el Moodle.
Persones destinatàries
Docents d’Educació Primària
Avaluació
- Participació fòrum
- Activitats pràctiques
Requisits de certificació
L’alumnat haurà de realitzar totes les tasques de manera satisfactòria.