Docents: Mireia Roca i Sígrid Fadrique
Curs de 30h reconegudes pel Departament d’Ensenyament, i sense videoconferències que et permet treballar al teu ritme i organitzanr la feina com a tu et vagi millor.
DESCRIPCIÓ:
Amb aquesta proposta introductòria al món de l’educació emocional, pretenem donar una visió integradora del què són les emocions i com treballar-les dins del context de l’aula. El desenvolupament emocional implica un procés pel qual el nen@ construeix la seva identitat, la seva autoestima, així com la seguretat i la confiança tant en sí mateix@ com del món que l’envolta. Tot això, ho aconsegueix a través de les múltiples interaccions que estableix amb el seu entorn (parells i referents). És des d’aquí que pot arribar a distingir les emocions: Identificar-les, manejar-les, expressar-les i gestionar-les.
Partint d’aquesta premissa, ens endinsarem en la comprensió de què és l’educació emocional i com dur-la a la pràctica de la mà de la Gestalt. Parlarem de les etiquetes i de les principals psicopatologies que trobem dins l’aula, sempre tenint present que som docents i no psicòlegs, però sense obviar que si tenim els coneixements, podem fer un treball preventiu per tal de detectar i ajudar aquells infants que ho necessiten. Per últim, dedicarem un espai per tal d’oferir dinàmiques, eines, jocs i un bon ventall de recursos per poder aplicar tot el que treballarem en els diferents mòduls a nivell pràctic dins l’aula i tenint en compte les diferents assignatures del currículum escolar.
OBJECTIUS:
– Entendre què és l’educació emocional i cóm podem treballar-la a l’escola.
– Conèixer la Gestalt i la seva mirada vers les emocions i cóm gestionar-les.
– Aprendre a detectar les principals psicopatologies de l’estat d’ànim que están més presents dins la població infantil.
– Adquirir eines, dinàmiques i recursos per guiar, treballar i acompañar les emocions dels alumnes dins l’aula.
CONTINGUTS:
TEMA 1: QUÈ ÉS L’EDUCACIÓ EMOCIONAL I CÓM PODEM INTRODUIR-LA DINS L’AULA
TEMA 2: LA IMPORTÀNCIA DE L’AUTOCONEIXEMENT COM A PROFESSOR@
TEMA 3: LA GESTALT: Una mirada vers les emocions i com gestionar-les
TEMA 4: PARAULES QUE OFEGUEN: Les etiquetes i l’efecte Pigmalió
TEMA 5: ELS PRINCIPALS TRASTORNS QUE ENS PODEM TROBAR DINS L’AULA: Com detectar-los i de quina manera podem intervenir.
TEMA 6: ACOMPANYAMENT EMOCIONAL DINS L’AULA: Eines, dinàmiques i recursos
AVALUACIÓ:
– Presentació, dins del termini establert, de les activitats avaluables de cada BLOC
– Participació activa als Fòrums del Curs
– Elaborar una proposta en Grup (Joc/Dinàmica…) d’un Programa per introduir a les aules i poder treballar algun dels continguts treballats durant el curs.
DESTINATARIS:
Docents d’Educació Infantil i Primària. Docents d’educació especial.