En la primera part d’aquest article es va fer un recull de les dates i fets més rellevants que varen configurar la dinàmica reivindicativa de les escoles del col·lectiu CEPEPC (Col·lectiu d’Escoles Per l’Escola Publica Catalana) fins al seu pas a la xarxa pública. Però no menys important que aquesta cronologia històrica són els objectius educatius de fons que varen compartir totes les escoles del col·lectiu i que varen donar sentit a la lluita i a tot l’esforç que va comportar la seva trajectòria.
És important dir que les escoles que varen forma part del col·lectiu tenien ja un bagatge pedagògic i uns valors educatius comuns que les unia i que aquests objectius compartits són els que varen marcar una línia molt concreta de treball dins les aules de cadascuna d’aquestes escoles. Aquest bagatge va comportar sens dubte una millora de l’escola pública catalana malmesa per la dictadura franquista.
Comentarem alguns d’aquests valors eductius i pedagògics que encara ara són en la base de la línia pedagògica i educativa de les escoles públiques del nostre entorn.
El model educatiu que varen seguir les escoles del Col·lectiu situava l’alumnat en el centre de l’aprenentatge i de la vida de l’escola, es potenciava la gestió social de l’aula, la iniciativa personal dels infants i l’experimentació i observació com a mètode d’aprenentatge mitjançant un ensenyament actiu que partia dels interessos de l’alumnat.