Com, quan i per què sorgeix el projecte?
Des del grup de recerca Salut Mental i Innovació Social del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS) de la UVic-UCC tenim clar que la investigació ha tenir un impacte real al territori i repercutir en el benestar i la inclusió social de les persones. Una dels projectes és el SENTx100, que va sorgir arran d’una conversa en què ens van transmetre la gran preocupació que es trobaven a les escoles de Vic on hi havia nens que, per la seva situació personal i contextual, tenien una motxilla emocional molt plena, amb una situació de malestar emocional molt acusat per viure en una societat dura, amb uns índexs de pobresa importants que impedia o dificultava en gran mesura el seu aprenentatge acadèmic. Això ens va preocupar molt. Som conscients que s’ha de treballar amb la prevenció de la malalta i la promoció de la salut mental, que és més efectiva i saludable que el que es pugui fer després de manera pal·liativa. Ens preocupa molt que si un nen té fracàs escolar pel malestar social, això sigui la porta d’entrada a l’exclusió social.
Per on van començar?
Vam començar l’estudi pilot l’any passat, a l’escola de la Sínia, que és molt innovadora i amb un claustre docent conscienciat de la importància dels determinants socials dels seus estudiants, gràcies a l’Obra Social de La Caixa. Ara, el fem a l’escola Santa Caterina, també a Vic, i a l’escola Congost de Canovelles. A Vic, treballem amb l’Ajuntament i la Vetllada Cuiners a Taula i, a Canovelles, amb la Fundació Reir. Aposten per la innovació, pel benestar dels estudiants i són molts conscients que han de treballar aquest benestar per mantenir l’èxit escolar.