L’Olimpíada Informàtica Catalana (OIcat) té com a principal objectiu fomentar l’aprenentatge de la Informàtica entre els estudiants de secundària i batxillerat. Els problemes d’aquesta competició són majoritàriament de natura algorísmica. Per resoldre’ls, cal emprar raonaments lògics i matemàtics, i sovint escriure programes que n’implementin alguna solució.
Participació
L’OIcat és oberta a tots els estudiants preuniversitaris de Catalunya, en particular els de secundària i batxillerat. També hi poden prendre part els estudiants de cicles formatius, i excepcionalment els estudiants de primària. La participació a l’OIcat és a títol individual.
Dates
- Inscripcions: fins al 2 de maig, a les 8h
- Primer entrenament (online): durant la setmana del 19 de març
- Segon entrenament (online): durant la setmana del 9 d’abril
- Primera competició classificatòria (online): divendres 4 de maig, de 16h a 20h
- Segona competició classificatòria (online): dimecres 9 de maig, de 16h a 20h
- Final (presencial): dissabte 26 de maig (matí i tarda) a la Facultat de Matemàtiques i Estadística al Campus Sud de la UPC.
Regles
Els participants hauran de resoldre diverses menes de problemes:
- Tipus test: Aquests problemes no requereixen programar, només trobar la resposta adequada a un problema de tipus lògic, matemàtic o computacional. Són problemes similars als de la competició Cangur.
- Gràfics: Per a aquests problemes, cal implementar programes que generin una imatge.
- Algorísmics i de programació: Els problemes d’aquests tipus són els que apareixen majoritàriament a la International Olympiad in Informatics i també seran els més comuns a l’OIcat.
Aquí es poden trobar les regles detallades.
Llenguatges de programació
La majoria dels problemes de programació es podran implementar indistintament en C++, C, Python3 o Java. Però, com que alguns dels problemes requeriran C++ o Pyhton3, és recomanable saber utilitzar almenys les instruccions bàsiques d’aquests dos llenguatges.
Preparació
La font primària d’aprenentatge és Jutge.org. El Jutge conté un ampli repositori gratuït d’exercicis amb un sistema de correcció automàtica, i també serà el sistema de competició utilitzat a l’OIcat.
Les Lliçons de Jutge.org presenten materials diversos d’ús lliure. Entre d’altres:
- Curs d’introducció a la programació en C++
- Tutorial sobre programació sota Windows
- Tutorial sobre programació en el núvol
- Tutorial sobre l’ús del terminal
- Tutorial bàsic sobre com dibuixar en Python3
El curs d’estiu Curs d’Algorísmia i Programació també és útil per aprendre aquests conceptes de la ma d’alguns dels millors professors i estudiants de la UPC.
Inscripcions
Aquests són els passos a seguir:
- Cal registrar-se com a usuari de Jutge.org (qui encara no ho estigui).
- Un cop registrats, cal identificar-se a Jutge.org.
- Un cop identificats, cal seguir aquest enllaç i omplir i validar el formulari d’inscripció.
- Aquí es pot comprovar la inscripció al llistat de participants.
- També es pot modificar la inscripció en qualsevol moment.
Per poder participar en la final presencial caldrà omplir un formulari d’autorització que serà distribuit més endavant.
Informem que les dades recollides a Jutge.org estan incloses en un fitxer automatitzat. Per fer ús del dret d’accés, rectificació o cancel·lació d’aquestes dades es pot enviar un correu acontact@jutge.org.
Premis
- Codelearn Bundle per al guanyador absolut
- Pack Rasberry Pi per als 4 primers classificats
- Estada al Campus Informàtic d’eXplorium per als 8 millors classificats
- Medalla i Llibre de programació i algorísmia per als 12 primers classificats
- Matrícula a un Campus d’estiu Codelearn per a cadascun dels guanyadors de ≤ 13, 14 i 15 anys, i per a la millor noia classificada
Comitè organitzador
- Salvador Roura: cap de competició
- Jordi Petit: tècnic en cap
- Alex Alvarez: xarxes socials
- Joan Alemany: relacions docents
- Cristina Raluca Vijulie: disseny gràfic