DOCENT: Sígrid Fadrique
Curs asincrónic de 30h reconegudes, i sense videoconferències que et permetrant treballar al teu aire i organitzar la feina com a tu et vagi millor
DESCRIPCIÓ DEL CURS:
Si ets Mestr@ de secundària o batxillerat o bé, ets mare/pare d’un (pre) adolescent, aquest és el teu Curs! Actualment estem inmersos en una època plena de canvis a diferents nivells (econòmic, social, cultural, educatiu…) que agreuja la crisis d’identitat característica de l’adolescència. Des de l’arribada del COVID, Espanya ha passat a ser un dels primers països amb els índex de suïcidi més elevats a nivell mundial, especialment en població compresa entre els 13 i els 23 anys. Aquestes dades tan alarmants, posen de manifest que, el que vàrem viure nosaltres, dista molt del perfil d’adolescents que ens trobem a dia d’avui. D’aquí la importancia de començar a introduir i a treballar, a nivell de curriculum escolar, aspectes tan importants com ho són la gestió emocional i la resolució de conflictes, per tal de fer un treball preventiu amb ell@s i mirar de fer front a problemàtiques que están a l’ordre del dia com ho són, per exemple, el bullying, la depressió, el suïcidi, el TCA, etcètera… Si entenem allò que estan vivint i sentint els nostres adolescents, podrem comprendre els missatges que les seves veus ens develen. I així, ser capaços de construir ponts que ens ajudin a comunicar-nos. És per això que en aquest Curs veurem i treballarem: L’etapa evolutiva de l’adolescència, la comunicació assertiva, les psicopatologies més comuns en aquest sector de la població, entre d’altres i acabarem amb un Mòdul dedicat en exclusiva a la posada en práctica de tot plegat mitjançant eines, tècniques i recursos.
OBJECTIUS:
- Comprendre l’adolescència i el que suposa tota aquesta etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta
- Aprendre a acompanyar, sostenir i treballar aspectes i temes importants que es donen en aquesta etapa evolutiva.
- Aprendre a comunicar-nos d’una manera més assertiva amb l’adolescent.
- Conèixer i reconèixer les psicopatologies més comuns d’aquesta etapa evolutiva. – Adquirir eines, tècniques i recursos per guiar i solucionar possibles conflictes dins l’aula
CONTINGUTS:
- BLOC 1: APROPEM-NOS A L’ADOLESCENCIA DEL S.XXI. L’adolescència d’ara no és la mateixa que la de fa uns anys enrere, ja que el context social, educatiu i econòmic actual és molt diferent. Com a docents, mares i pares és essencial ser capaços d’entendre aquesta (nova) etapa evolutiva d’acord amb la realitat que estem vivint i estar actualitzats sobre les noves necessitats dels adolescents del S:XXI.
- BLOC 2: LA PSICOLOGÍA I ELS CANVIS EN L’ADOLESCENCIA: Com entendre’ls i acompanyar-los. Una vegada contextualitzada l’adolescència, en aquest BLOC treballarem aquesta etapa en profunditat i les seves (noves i transformades) necessitats que se’n deriven (per exemple, autonomia, relacions socials, autoafirmació…). Posarem la mirada en la part física, mental i, sobretot, emocional per tal d’entendre’ls i poder-los sostenir i acompanyar millor en el trànzit per a aquesta etapa.
- BLOC 3: EL CONFLICTE EN L’ADOLESCÈNCIA: Comunicació, assertivitat i empatia. La rebel·lia és una característica essencial en l’adolescència. És per això, que el conflicte com a tal acostuma a ser el pa de cada dia d’aquell@s que convivim amb ells tan a l’escola com a casa. En aquest BLOC treballarem el conflicte intern i extern com a font d’aprenentatge constructiu i introduirem eines i recursos per poder fomentar l’assertivitat i l’empatia a través del cóm ens comuniquem amb ell@s per tal d’ajudar-los i ajudar-nos a tenir una mirada diferent al conflicte.
- BLOC 4: ELS PRINCIPALS TRASTORNS QUE ES DONEN EN AQUESTA ETAPA: Com detectar-los i fins on puc arribar com a docent. En els darrers anys, l’índex de diagnòstics de psicopatologies ha augmentat de manera alarmant en la població infantojuvenil. El nombre de suicïdis s’ha triplicat i cada cop són més els pares i/o els propis adolescents els que demanen atenció i acompanyament psicològic. És per això que aquest BLOC va destinat a conèixer i detectar els principals trastorns mentals més característics d’aquesta etapa (TCA, Depressió, Ansietat…). També introduirem diferents maneres de treballar i coordinar-nos amb els professionals de la salut mental per tal d’oferir un acompanyament de qualitat als nostres adolescents.
- BLOC 5: EINES I RECURSOS PER TREBALLAR ASPECTES RELACIONATS AMB L’ADOLESCÈNCIA DINS L’AULA. Aquest BLOC anirà destinat a conèixer i treballar, a través de diferents materials, jocs, eines i recursos els diferents aspectes relacionats amb l’adolescència dins de l’aula i a casa. Veurem dinàmiques per treballar en grup i, també, a nivell individual.
- BLOC EXTRA*: TREBALLEM I COMPARTIM DUBTES. Finalment, deixarem un espai per compartir, reforçar i aprofundir en aquells conceptes, dinàmiques, jocs i recursos que ens hagin succitat més dubte i/o interès d’acord amb les necessitats dels alumn@s del Curs.
AVALUACIÓ:
Per a l’avaluació de l’alumnat es recorrerà a 3 recursos diferents:
- Presentació, dins del termini establert, de les activitats de cada BLOC
- Entrega del Diari de vivències personals que s’anirà construint al llarg de l’elaboració de les activitats
- Elaborar una proposta en Grup (Joc/Dinàmica…) d’un Programa per introduir a les aules i poder treballar algun dels continguts treballats durant el curs
DESTINATARIS:
Docents d’Educació Primària (Cicle superior), Secundària, Batxillerat i FP