L’objectiu d’aquest curs és oferir eines per treballar a través del còmic la comprensió lectora i el pensament crític delteus alumnes, i intentar generar-hi l’hàbit lector. Per què el còmic? Sobretot pel dibuix, és clar, que és un poderós reclam per atraure infants i adolescents. El còmic entra pels ulls, és divertit, però també és capaç de transmetre més informació de manera més ràpida i eficaç que la prosa, facilitant la comprensió de conceptes complexos.
En aquest curs parlarem del llenguatge del còmic i del seu poder de comunicació, de la nova novel·la gràfica infantil i juvenil, del manga i l’àlbum europeu i de les seves possibilitats pedagògiques. Finalment, identificarem l’oferta bibliogràfica, les fonts i els recursos d’Internet que hi ha a la nostra disposició per continuar aprofundint en el tema.
La imatge que acompanya aquest text pertany al llibre Understanding comics i és © Scott McCloud
OBJETIUS
– Reconèixer el còmic com a llenguatge, identificar-ne els elements i les possibilitats.
– Conèixer el potencial pedagògic dels diferents tipus de còmic en relació amb la millora de la comprensió lectora, el desenvolupament del pensament crític i l’hàbit lector.
– Adquirir eines pràctiques per aplicar allò que s’ha après: conèixer l’oferta bibliogràfica i els recursos de prescripció lectora disponibles a internet.
CONTINGUT
El curs està estructurat en quatre mòduls: els dos primers, de caràcter teòric, treballen sobre la definició del còmic, abordant el medi des d’una perspectiva semiòtica, descrivint i analitzant els elements que el componen i el seu funcionament. Els mòduls finals, d’enfocament pràctic, intenten subministrar als docents les eines necessàries per treballar amb el còmic a l’aula.
Mòdul 1: Què és el còmic: antecedents i funcions al llarg de la història. Còdex precolombí, jeroglífics egipcis, tapís de Bayeaux, William Hogarth, Rodolphe Töpffer (Entendre el còmic: l’art invisible, Scott McCloud, 1993).
Mòdul 2: Gramàtica del còmic i elements que la componen: bafarades, cartutxos de text, onomatopeies, línies cinètiques, metàfores visuals, plànols, color i expressions.
Mòdul 3: Definicions i breu història de novel·la gràfica, l’àlbum il·lustrat i el manga. Relació de cada format amb la comprensió lectora, el pensament crític i l’hàbit lector. Exemples d’activitats a fer a l’aula.
Mòdul 4: Descripció de l’oferta bibliogràfica. Recursos pràctics d’estudi del còmic i prescripció lectora disponibles a internet: webs, blocs, pòdcasts, youtubers io articles científics.