Associació Catalana per la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Divendres 26 de Juliol del 2024

Llegir còmic és llegir: hàbit lector, comprensió i pensament crític.

, , , , ,
Llegir còmic és llegir: hàbit lector, comprensió i pensament crític.

L’objectiu d’aquest curs és oferir eines per treballar a través del còmic la comprensió lectora i el pensament crític delteus alumnes, i intentar generar-hi l’hàbit lector. Per què el còmic? Sobretot pel dibuix, és clar, que és un poderós reclam per atraure infants i adolescents. El còmic entra pels ulls, és divertit, però també és capaç de transmetre més informació de manera més ràpida i eficaç que la prosa, facilitant la comprensió de conceptes complexos.

En aquest curs parlarem del llenguatge del còmic i del seu poder de comunicació, de la nova novel·la gràfica infantil i juvenil, del manga i l’àlbum europeu i de les seves possibilitats pedagògiques. Finalment, identificarem l’oferta bibliogràfica, les fonts i els recursos d’Internet que hi ha a la nostra disposició per continuar aprofundint en el tema.

 

La imatge que acompanya aquest text pertany al llibre Understanding comics  i és © Scott McCloud

 

OBJETIUS

– Reconèixer el còmic com a llenguatge, identificar-ne els elements i les possibilitats.

– Conèixer el potencial pedagògic dels diferents tipus de còmic en relació amb la millora de la comprensió lectora, el desenvolupament del pensament crític i l’hàbit lector.

– Adquirir eines pràctiques per aplicar allò que s’ha après: conèixer l’oferta bibliogràfica i els recursos de prescripció lectora disponibles a internet.

 

CONTINGUT

El curs està estructurat en quatre mòduls: els dos primers, de caràcter teòric, treballen sobre la definició del còmic, abordant el medi des d’una perspectiva semiòtica, descrivint i analitzant els elements que el componen i el seu funcionament. Els mòduls finals, d’enfocament pràctic, intenten subministrar als docents les eines necessàries per treballar amb el còmic a l’aula.

Mòdul 1: Què és el còmic: antecedents i funcions al llarg de la història. Còdex precolombí, jeroglífics egipcis, tapís de Bayeaux, William Hogarth, Rodolphe Töpffer (Entendre el còmic: l’art invisible, Scott McCloud, 1993).

Mòdul 2: Gramàtica del còmic i elements que la componen: bafarades, cartutxos de text, onomatopeies, línies cinètiques, metàfores visuals, plànols, color i expressions.

Mòdul 3: Definicions i breu història de novel·la gràfica, l’àlbum il·lustrat i el manga. Relació de cada format amb la comprensió lectora, el pensament crític i l’hàbit lector. Exemples d’activitats a fer a l’aula.

Mòdul 4: Descripció de l’oferta bibliogràfica. Recursos pràctics d’estudi del còmic i prescripció lectora disponibles a internet: webs, blocs, pòdcasts, youtubers io articles científics.

 

Inscripció

Skills

Posted on

11 maig, 2022

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies