Associació Catalana per la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Diumenge 16 de Juny del 2024

Discursos d’odi a l’aula: Context i eines pedagògiques

, ,
Discursos d'odi
Formador/a: Sergi Amat

Presentació

L’educació pot esdevenir una eina de doni suport als canvis de la societat i permetin a les persones donar resposta als desafiament a les que han de fer front.
Cada moment social té els seus reptes i actualment l’ascens de discursos d’odi repercuteix de forma diària als nostres centres educatius. De forma explícita o implícita, a diari veiem com els discursos de l’alumnat es nodreixen de rumors, estigmatitzacions o intolerància cap a certs col·lectius, moltes vegades vulnerables.
Sense voler ser una esmena a la totalitat de les pràctiques educatives tradicionals en favor de la tolerància, aquest curs vol actualitzar conceptualment certs aspectes de les mateixes, mirant d’adaptar-les al context actual, tot donant eines als docents per tal de poder afinar les respostes a discursos cada vegada més simples però més captivadors per part del nostre alumnat.

Objectius

    • Estudiar les estratègies i tècniques que ens permetin identificar i treballar aquells discursos que poden derivar en estigmatització i exclusió social especialment de col·lectius vulnerables.
    • Analitzar el context que possibilita el creixement de discursos d’odi a la societat actual.
    • Aportar recursos pràctics que ens permetin treballar aquest situacions a l’aula.
    • Adquirir coneixements teòrics i pràctics per tal d’analitzar de forma crítica noves situacions socials i educatives que repercuteixin al centre educatiu.

Contiguts

    • UNITAT 1: Introducció conceptual
A la primera unitat del curs farem una introducció inicial a aquelles qüestions que determinen i delimiten el creixement dels discursos d’odi i les opcions polítiques antidemocràtiques a la societat actual.
    • UNITAT 2: Estratègies i eines antirumors
Una de les principals portes d’entrada dels discursos d’odi són els rumors sobre certs col·lectius que poden portar a l’estereotip i a la discriminació. En aquest bloc treballarem sobre els conceptes de rumor, estereotip o prejudici i desenvoluparem estratègies per esdevenir agents antirumors.
    • UNITAT 3: Fake News
Un dels fenòmens més impactants del nostre temps és la manca de veracitat en moltes de les informacions que consumeixen la majoria de les persones que tenim a l’aula. Com podem identificar una font fiable? I una notícia falsa? En aquest bloc treballarem entorn d’aquestes preguntes que fan ballar el cap tant de les alumnes dels nostres centres educatius com de les pròpies professionals de l’educació.
    • UNITAT 4: Punitivisme
Darrerament a les aules ha augmentat el debat sobre sentències judicials i aspectes de tipus legal. Cada vegada guanya més pes el discurs, segons el qual, a més duresa en les sancions i penes de presó més segura seria la nostra societat. Davant d’aquesta realitat a les professionals ens poden falta eines per poder confrontar certs discursos que semblen «de sentit comú», però que ens condueixen cap a una societat cada vegada més punitiva. En aquesta unitat treballarem entorn de conceptes legals bàsics i reflexionarem sobre aquest fenomen cada vegada més creixent a la nostra societat.
    • UNITAT 5: Caixa d’eines en favor del respecte i la tolerància
A aquest última unitat programarem una activitat, amb la tutorització del formador del curs, que ens ajudi a treballar valors com el respecte i la tolerància per contrarestar els discursos d’odi cada dia més presents a l’aula.

Avaluació

L’avaluació de l’aprofitament del curs es realitzarà a través del seguiment de la participació i les aportacions fetes als diferents blocs temàtics. Es tindran en compte la participació i la reflexió personal.
L’avaluació dels coneixements serà de caire qualitatiu a partir de la resolució de casos i situacions específiques plantejades a l’aula.
Durant el curs es proposaran tres activitats obligatòries (Unitats 1, 3 i 5) i dues d’optatives (Unitats 2 i 4). Dins de la Unitat 5 es proposarà la realització d’una unitat didàctica amb els coneixement adquirits durant el curs a partir de la qual es podrà realitzar una avaluació de l’assoliment dels objectius.
Inscripció
Skills

Posted on

14 maig, 2022

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies