Associació Catalana per la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Dijous 30 de Maig del 2024

Adolescència del S.XXI: Treballem emocions, conflictes i bullying dins l’aula

, , ,
Adolescència del S.XXI Treballem emocions, conflictes i bullying dins l'aula

DOCENT: Sígrid Fadrique

Curs asincrónic de 30h reconegudes, i sense videoconferències que et permetrant treballar al teu aire i organitzar la feina com a tu et vagi millor

DESCRIPCIÓ DEL CURS:

Si ets Mestr@ de secundària o batxillerat o bé, ets mare/pare d’un (pre) adolescent, aquest és el teu Curs! Actualment estem inmersos en una època plena de canvis a diferents nivells (econòmic, social, cultural, educatiu…) que agreuja la crisis d’identitat característica de l’adolescència. Des de l’arribada del COVID, Espanya ha passat a ser un dels primers països amb els índex de suïcidi més elevats a nivell mundial, especialment en població compresa entre els 13 i els 23 anys. Aquestes dades tan alarmants, posen de manifest que, el que vàrem viure nosaltres, dista molt del perfil d’adolescents que ens trobem a dia d’avui. D’aquí la importancia de començar a introduir i a treballar, a nivell de curriculum escolar, aspectes tan importants com ho són la gestió emocional i la resolució de conflictes, per tal de fer un treball preventiu amb ell@s i mirar de fer front a problemàtiques que están a l’ordre del dia com ho són, per exemple, el bullying, la depressió, el suïcidi, el TCA, etcètera… Si entenem allò que estan vivint i sentint els nostres adolescents, podrem comprendre els missatges que les seves veus ens develen. I així, ser capaços de construir ponts que ens ajudin a comunicar-nos. És per això que en aquest Curs veurem i treballarem: L’etapa evolutiva de l’adolescència, la comunicació assertiva, les psicopatologies més comuns en aquest sector de la població, entre d’altres i acabarem amb un Mòdul dedicat en exclusiva a la posada en práctica de tot plegat mitjançant eines, tècniques i recursos.

OBJECTIUS:

  • Comprendre l’adolescència i el que suposa tota aquesta etapa de transició entre la infantesa i l’edat adulta
  • Aprendre a acompanyar, sostenir i treballar aspectes i temes importants que es donen en aquesta etapa evolutiva.
  • Aprendre a comunicar-nos d’una manera més assertiva amb l’adolescent.
  • Conèixer i reconèixer les psicopatologies més comuns d’aquesta etapa evolutiva. – Adquirir eines, tècniques i recursos per guiar i solucionar possibles conflictes dins l’aula

CONTINGUTS:

  • BLOC 1: APROPEM-NOS A L’ADOLESCENCIA DEL S.XXI. L’adolescència d’ara no és la mateixa que la de fa uns anys enrere, ja que el context social, educatiu i econòmic actual és molt diferent. Com a docents, mares i pares és essencial ser capaços d’entendre aquesta (nova) etapa evolutiva d’acord amb la realitat que estem vivint i estar actualitzats sobre les noves necessitats dels adolescents del S:XXI.
  • BLOC 2: LA PSICOLOGÍA I ELS CANVIS EN L’ADOLESCENCIA: Com entendre’ls i acompanyar-los. Una vegada contextualitzada l’adolescència, en aquest BLOC treballarem aquesta etapa en profunditat i les seves (noves i transformades) necessitats que se’n deriven (per exemple, autonomia, relacions socials, autoafirmació…). Posarem la mirada en la part física, mental i, sobretot, emocional per tal d’entendre’ls i poder-los sostenir i acompanyar millor en el trànzit per a aquesta etapa.
  • BLOC 3: EL CONFLICTE EN L’ADOLESCÈNCIA: Comunicació, assertivitat i empatia. La rebel·lia és una característica essencial en l’adolescència. És per això, que el conflicte com a tal acostuma a ser el pa de cada dia d’aquell@s que convivim amb ells tan a l’escola com a casa. En aquest BLOC treballarem el conflicte intern i extern com a font d’aprenentatge constructiu i introduirem eines i recursos per poder fomentar l’assertivitat i l’empatia a través del cóm ens comuniquem amb ell@s per tal d’ajudar-los i ajudar-nos a tenir una mirada diferent al conflicte.
  •  BLOC 4: ELS PRINCIPALS TRASTORNS QUE ES DONEN EN AQUESTA ETAPA: Com detectar-los i fins on puc arribar com a docent. En els darrers anys, l’índex de diagnòstics de psicopatologies ha augmentat de manera alarmant en la població infantojuvenil. El nombre de suicïdis s’ha triplicat i cada cop són més els pares i/o els propis adolescents els que demanen atenció i acompanyament psicològic. És per això que aquest BLOC va destinat a conèixer i detectar els principals trastorns mentals més característics d’aquesta etapa (TCA, Depressió, Ansietat…). També introduirem diferents maneres de treballar i coordinar-nos amb els professionals de la salut mental per tal d’oferir un acompanyament de qualitat als nostres adolescents.
  • BLOC 5: EINES I RECURSOS PER TREBALLAR ASPECTES RELACIONATS AMB L’ADOLESCÈNCIA DINS L’AULA. Aquest BLOC anirà destinat a conèixer i treballar, a través de diferents materials, jocs, eines i recursos els diferents aspectes relacionats amb l’adolescència dins de l’aula i a casa. Veurem dinàmiques per treballar en grup i, també, a nivell individual.
  • BLOC EXTRA*: TREBALLEM I COMPARTIM DUBTES. Finalment, deixarem un espai per compartir, reforçar i aprofundir en aquells conceptes, dinàmiques, jocs i recursos que ens hagin succitat més dubte i/o interès d’acord amb les necessitats dels alumn@s del Curs.

AVALUACIÓ:

Per a l’avaluació de l’alumnat es recorrerà a 3 recursos diferents:

  1. Presentació, dins del termini establert, de les activitats de cada BLOC
  2. Entrega del Diari de vivències personals que s’anirà construint al llarg de l’elaboració de les activitats
  3. Elaborar una proposta en Grup (Joc/Dinàmica…) d’un Programa per introduir a les aules i poder treballar algun dels continguts treballats durant el curs

DESTINATARIS:

Docents d’Educació Primària (Cicle superior), Secundària, Batxillerat i FP

Inscripció

Skills

Posted on

27 maig, 2022

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies