Professora: Clara Bonnin
Aquest curs va adreçat a tots aquells docents que sentin la necessitat d’aturar-se una mica i reflexionar sobre el sentit i la praxi del seu dia a dia en els centres.
La quotidianitat dels centres educatius postpandèmics s’ha accelerat de manera exponencial els últims cursos. Els docents afrontem el repte de la més absoluta incertesa en les aules i els passadissos de les nostres escoles i instituts. La complexitat en les aules, les noves dinàmiques educatives, les exigències institucionals i socials, les noves problemàtiques derivades de l’acceleració i la digitalització fan que, en molts casos, els docents vivim una pèrdua de sentit, un desànim i alienació professional, així com una manca de models i guies vàlides i realistes que ens ajudin a afrontar tots aquests reptes.
El curs proposa una revisió de nosaltres mateixos com a docents, fent exercicis per prendre consciència de les nostres actituds, potencialitats, límits i relacions en el context educatiu, així com una reformulació dels mateixos per enllestir el nou curs amb noves perspectives professionals i amb la certesa que podem portar a terme la nostra tasca amb més confiança i seguretat.
Els objectius del curs serien:
- Desenvolupar una mirada crítica vers a la nostra manera de portar a terme la tasca educativa.
- Analitzar els resultats de les nostres actituds, metodologies i estratègies docents.
- Identificar les dificultats i limitacions personals i col·lectives en l’exercici de la tasca professional.
- Detectar les nostres potencialitats i fortaleses, per augmentar la confiança en nosaltres mateixos.
- Adquirir eines per a l’autoobservació, el coneixement d’un mateix i l’autoregulació emocional.
- Prendre consciència de com són les nostres relacions interpersonals en l’àmbit educatiu, com afecten la nostra pràctica i com podem millorar-les.
- Compartir tècniques, experiències, aprenentatges que ens ajudin a afrontar els reptes de la professió.
Els continguts estarien organitzats en cinc blocs.
- L’autoconsciència del jo professional: Pensament, sentiment i acció
- Tècniques d’autoanàlisi i regulació emocional.
- El jo i els altres: Relacions interpersonals en l’àmbit educatiu.
- La comunicació entre agents educatius.
- El jo i el context institucional
El curs tindria un format híbrid amb diferents tipus d’activitats:
- Una part teòrica, que consistiria en la lectura d’articles, visionat de material audiovisual, consulta de recursos en línia i altres.
- Qüestionaris de comprensió i assimilació
- Elaboració d’un diari autoreflexiu seguint els qüestionaris i reptes proposats.
- La participació en algunes trobades mitjançant el Google Meet per compartir, debatre i cooperar en el desenvolupament dels temes plantejats.

Sk, Kristine. De la sèrie Anar més enllà/ Límits. 2021. Pintura acrílica. 53 cm x 80 cm. Jose Art Gallery.