Associació Catalana per a la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Divendres 16 de Maig del 2025

Millorar l’expressió escrita amb suports digitals

, ,

Docent Joaquim Fonoll

Descripció del curs

Escriure és el procés de codificar un missatge en un text amb una finalitat comunicativa. Significa elaborar un escrit que compleixi, amb eficàcia, la seva funció.

Per escriure bé, cal reescriure. L’aprenentatge de l’escriptura passa per la revisió: corregir errors, buscar la forma més precisa, eficaç i expressiva. En aquest sentit, l’ordinador esdevé un gran aliat, ja que permet modificar el text tantes vegades com calgui, minimitzant l’esforç físic i millorant-lo en cada versió.

Escriure un text requereix planificar, redactar i revisar tot considerant el destinatari, el context. Les eines digitals i els recursos a internet, ofereixen a l’autor múltiples ajuts en totes  aquestes tasques.  Per això els dispositius digitals son les eines d’escriptors del segle 21

Escriure a l’ordinador permet abordar aquests reptes per separat, focalitzant l’atenció en un  aspecte concret en cada moment.  El text final, construït capa a capa a partir de la generació d’idees, la textualització, la correcció i l’edició, és fruit d’un procés invisible en el resultat, però podem observar el proces que s’ha seguit en la petja digital de les versions prèvies.

En aquest curs trobareu;

  • Pubicacions, documents i orientacions sobre l’escriptura en suports digitals
  • Eines i recursos digitals per millorar l’expressió escrita a l’aula
  •  Estratègies i experiències didàctiques basades en el processador de text.

Objectius

1.- Conèixer i explorar recursos digitals útils per a la producció de textos escrits.

2.- Analitzar com aquestes eines poden contribuir a millorar la competència en expressió escrita.

3.-Reflexionar sobre les implicacions didàctiques i pedagògisques  amb incorporar eines digitals en els procesos d’aprenentage de l’escriptura.

Continguts

El curs està estructurat en tres mòduls, seguint el procés d’escriptura el treball del docent a l’aula

Mòdul 1  L’expressió escrita

Didàctica
  • El text i el procés d’escriptura: una perspectiva histórica.
  • El text escrit i la societat digital: aportacions de Daniel Cassany
  • Escriure i reescriure a l’ordinador: avantatges i estratègies
  • Documents de referència: Competències bàsiques, orientacions curriculars del Departament d’Educació i de Formació Professional, marcs conceptuals de PISA, entre d’altres.
Planificació del text
  • La planificació segons la funcionalitat comunicativa i el context d’us.
  • Eines per generar i organitzar les idees: brainstorming, mapes visuals i organitzadors gràfics.
  • L’ús de plantilles i la selecció de tipologies textuals adequades.
  • Eines gràfiques per planificar textos: Diagrames,esquemes, mapes de conceptes, Story Board

Modul 2  redactar i revisar

Textualitzar amb eines digitals
  • -Eines digitals per textualitzar: texclat,  processador de textos i el reconeixement de la parla.
  • -Processador de textos: prestacions bàsiques i avançades per a produir el text
  • -Suports ortogràfics i gramaticals: consultors ortogràfics, conjugadors verbals, diccionaris de partícules discursives
  • Suports lexics: diccionaris de sinònims, vocabularis temàtics, i eines de predicció de paraules.
Revisar el text
  • La tasca de corregir: finalitats i objectius en el procés de revisió tant per part per l’autor com del docent.
  • Eines digitals per a la revisio ortográfica i gramatical: prestacions i limitacions. Correcció ortogràfica, gramatical, millora de la llegibilitat, anàlisis sintàctic i us dels  desambiguadors .
  • Millora de l’adequació lèxica: anàlisi semàntic mitjançant núvols de paraules i eines SEO. Consulta de corpus i diccionaris especialitzats en partícules discursives.
  • Coherència i cohesió textual: llegibilitat, resums automàtics i aportacions de la intel·ligència artificial.

Modul 3 Difusió i seguiment

  • Aspectes visuals: ús de normes i fulls d’estils, disseny gràfic i autoedició, per garantir la coherència formal del text
  • Publicació i difusió: exploració de plataformes i canals de difusió adequats segons el públic destinatari; anàlisi de mètriques d’impacte per valorar l’abast i la rellevància del text publicat.
  • Recursos d’autocontrol: llistes de verificació, registres, formularis i us d’indicadors per a l’autoavaluació i la revisió
  • Seguiment i avaluació del procés:ús de rúbriques competencials, seguiment de la petja digital i anàlisi de dades per la  gestio i la presa de decisions a l’aula.
  • Exemples d’activitats i propostes de com organitzar la producció de textos a l’aula.

Avaluació

L’avaluació serà continúa i inclou

  • Quetionaris i debats sobre els recursos presentats
  • Elaboració de textos utilizant les tèniques i els recusos treballats.
  • Disseny de propostes didàctiques que apliquin la metodologia a un nivell educatiu concret.

Skills

Posted on

11 març, 2024

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies