Docents Joaquim Fonoll
Curs REC0100651 Metodologies globalitzades : capses d’aprenentatge, projectes
Descripcio
Les metodologies globalitzades són un enfocament pedagògic que busca reorganitzar l’entorn d’aprenentatge a l’aula al voltant de fets o situacions rellevants per als estudiants, amb l’objectiu de connectar les activitats amb la seva vida quotidiana i els seus interessos. Aquest enfocament ofereix una alternativa a l’organització tradicional per matèries i assignatures, amb l’objectiu de fomentar aprenentatges competencials i significatius, així com fomentar la participació i el compromís de l’alumnat.
Aquesta formació té com a finalitat facilitar als docents l’adopció de les metodologies globalitzades, proporcionant-los els recursos necessaris per afrontar els canvis metodològics i organitzatius que això implica. Durant el curs, es presentaran diverses metodologies, com ara el treball per projectes, les capses d’aprenentatge, els centres d’interès, els ambients i racons, les Webquest, les simulacions, els jocs de rol, les recerques de camp o de laboratori, els Scaperoomsç o Brekaouts i els contractes de treball
Objectius
- Conèixer diferents metodologies globalitzades analitzant les seves característiques organitzatives i competencials.
- Reflexionar sobre el valor educatiu d’aquestes metodologies i els canvis que se’n deriven dins de l’aula i del centre.
- Presentar recursos didàctics, estratègies docents, eines per gestionar el currículum amb metodologies globalitzades.
- Compartir experiències de diversos centres i valorar-ne la implementació en el nostre propi centre.
Continguts
Bloc 1 Metodologies globalitzades: Que són, justificació, canvis metodològics. Exemples pràctics
Bloc 2. Elements característics de diverses metodologies: treball per projectes, capses d’aprenentatge, centres d’interès, ambients i racons, Webquest, Role Playing / Simulacions, Recerques de camp o laboratori, Scaperoom/Brekaout, Treball per contractes
Bloc 3. El treball a l’aula amb metodologies globalitzades: organització de centre i de l’aula, treball competencial i encaix curricular, ODS,
Bloc 4. Treball globalitzat a infantil, primària i ESO: els reptes, l’autonomia, el target comunicatiu, el rol del docent.
Bloc 5 Recursos metodològics: treball cooperatiu, personalització, inclusió, FlippedClasroom, gamificació, treball manipulatiu, recursos digitals.
Bloc 6. Seguiment i avaluació: rúbriques, checklist, formularis, portafolis, programacions, quaderns de classe, mapes d’aprenentatges.
Metodologia
Durant el curs s’estudiaran les direferents propostes metodologics, els elements organitzatius de l’aulas i es concretaran en una unitat didàctica