Docent Sigrid Fadrique
Descripció:
Aquest curs pretén ajudar-te a conèixe’t, a posar la mirada cap endins i a re-connectar amb el teu potencial com a professor@: Acompanyar i sostenir als alumn@s s’ha tornat un element indispensable i prioritari en els temps que corren, i més després de la pandèmia, en tan que ens ha malmès a diferents nivells, sobretot l’emocional. És per això que, aprendre a treballar emocions dins l’aula i a cóm comunicar-nos (no només amb l’alumn@ sino, també, entre els iguals) seran l’eix vertebral d’aquesta formació. Per fer-ho ens recolzarem en els pilars i l’essència de la Teràpia Gestalt.
Treballarem a partir de la lectura de cadascun dels Mòduls i, alhora, ens servirem d’articles i fragments de llibres que ens ajudaran a complementar el Marc teòric del Curs. Alhora, l’auto-reflexió serà un recurs estrella ja que, per cada Mòdul, se’n destinarà una sèrie de preguntes que ens ajudaran a anar integrant els coneixements i a donar resposta a les diferents necessitats (emocionals) que es pugui trobar amb l’alumn@ a l’aula en la seva quotidianitat. Per últim, l’espai de debat ens ajudarà a aprendre i a compartir vivències i experiències els uns amb els altres: Què millor que nodrir-nos entre iguals?
I és que, quan som capaços de treballar i compartir des de l’assertivitat, l’amor i el respecte, fomentar vincles i resoldre conflictes és molt més fàcil, ja no només amb ells sinó, també, entre nosaltres com a membres d’un claustre docent.
Objectius:
1. Aplicar estratègies necessàries per poder desenvolupar i adquirir una vida emocional satisfactòria, especialment en el context escolar.
2. Utilitzar de forma intel•ligent les nostres emocions per tal d’aconseguir el (nostre) benestar psicològic
3. Responsabilitzar-se de les emocions i sentiments propis i de les conductes que se’n deriven.
4. Aprendre a gestionar adequadament les nostres emocions i els nostres impulsos conflictius.
Continguts:
- BLOC 1: Breu introducció a la Teràpia Gestalt (Una eina psicopedagògica per incloure dins l’aula)
Es faran cinc cèntims sobre la història i creació de la Teràpia Gestalt i presentarem al seu autor/creador. Ens endinsarem en els principis d’aquesta fantàstica manera de veure i entendre la vida i fer teràpia, per tal de que el professor@ s’ho pugui endur tan al (seu) terreny personal com professional.
- BLOC 2: La importancia del camí de l’auto-coneixement com a mestr@
Farem una mica d’introspecció i d’auto-crítica per tal de veure punts forts i febles de cadascún de nosaltres. Veure’m i entendre què m’ajuda (i que no…!) en la pràctica professional ens aporta eines i una mirada més oberta per a poder connectar i acompanyar d’una forma més curosa i assertiva als nostres alumn@s.
- BLOC 3: Introjecció i Projecció: Veure’m per veure’t
Treballarem els Mecanismes de defensa: Introjecció i Projecció. Alhora, ens endinsarem en el que es coneix com “efecte mirall” amb l’objectiu de poder treballar i desenvolupar conceptes com l’empatia, l’escolta activa i la presència; elements indispensables per a poder oferir una gestió emocional de qualitat.
- BLOC 4: Acompanyament i gestió emocional dins l’aula
Treballarem sobre el cóm oferir un acompanyament i gestió emocional de qualitat. Posarem la mirada en el context, el material, la predisposició tan del mestr@ com de l’alumn@, etcètera. També farem ús dels principis de la Comunicació No Violenta i ens endinsarem en la lectura de diferents autors que han fet grans aportacions en el context educatiu, a propòsit del treball amb emocions.
- BLOC 5: Parlem i treballem sobre les “ETIQUETES”
Les etiquetes estan a l’ordre del dia, especialment dins del context escolar: Ens condicionen en mirada, en fer i en dir absolutament TOT. Si ens adonem, el cóm mirem a l’lumn@ que tenim davant nostre, té que veure amb les etiquetes que li són adjudicades i que ja vénen posades de casa, majoritàriament. El perill però, apareix quan, en moltes ocasions suposen la porta d’entrada i d’inici al Bullying entre iguals. En aquest BLOC treballarem sobre molts d’aquests conceptes i d’altres que estant estretament relacionats.
- BLOC 6: Dinàmiques, jocs i recursos per treballar emocions i resolució de conflictes de tipus emocional en el context escolar
De la mà de la Gestalt i de la CNV crearem, compartirem i s’ensenyarà al mestr@ de quina manera pot treballar la resolució de conflictes i la gestió emocional dins de l’aula i/o bé, a nivell de tutoria individual. Emprarem jocs, dinàmiques, eines i recursos didàctics per tal de fer-ho. El ventall és molt extens i divers…!
- TREBALLEM I COMPARTIM DUBTES
Metodologia:
Per a l’avaluació de l’alumnat es recorrerà a 3 recursos diferents:
– Seguiment i participació activa al Fòrum. Cada Bloc contarà amb un espai de Debat i reflexió on l’alumn@, a partir de la lectura d’un Cas que se li proposarà, haurà de fer intervencions (2 o 3 mínim), a propòsit del mateix. Seran casos que giraran entorn al material que estem treballant en cada Bloc.
– Realització i entrega de les activitats d’auto-reflexió de cada Bloc. L’alumn@ haurà de contestar a una bateria de preguntes un cop finalitzi la lectura i treball de cada BLOC, així com les lectures complementaries que se li proporcionaran. Hi hauran entre 5 o 6 preguntes en cada cas. Un cop fetes, es farà un retorn amb feedback personalitzat en cada cas perquè l’alumn@ es pugui endur una reflexió/aprenentatge del que s’ha treballat.
– Treball Final: L’alumn@ haurà d’elaborar una proposta (Joc/Dinàmica…) de Programa per introduir a les aules aplicant i demostrant que ha adquirit els continguts treballats durant tot el curs. Aquesta proposta haurà de presentar un títol, objectius, desenvolupament i material ideat per vosaltres (es valorarà positivament la originalitat).