Curs presencial a Ripoll
Dies
- 2 de juliol de 2025
-
Projecció documental : “ L’hora dels infants” ( cinema Teatre Comtal de Ripoll) (19.00 h)
-
- 3 de juliol de 2025
- XERRADA: Avaluar per aprendre amb sentit ( Mercè Mas i Ferrer) (9.00 h – 11.00 h )
- DINÀMICA : Els instruments d’avaluació, toquem de peus a terra (Mercè Mas i Ferrer) (11.30 h – 13.00 h )
- COMPROMÍS D’ARRELAMENT AL TERRITORI : Embolica que fa fort! (13:00 h – 14.30 h)
- DINAR FÒRUM (14.30 h- 17.00h )
- TALLER DE GLOSA: Alegria i creativitat per transformar l’escola (17.00 h- 19.00 h)
- RUTA PER TOTES LES E-TAPES EDUCATIVES (19.30 h- 21.30h)
Curs en col·laboració amb el Grup de Mestres del Ripollès
Curs 15h de formació
Certificat de 30 h per a interins amb activitats complementàries
Presentació
L’escola pública s’erigeix com a servei essencial que protegeix el bé comú i el sentit democràtic de la comunitat. La cultura és intrínseca al territori i l’escola transformadora tracta de donar-li significat integrant dins del currículum tot el que s’aprèn dins i fora de l’aula.
Volem que el col·lectiu de mestres de la Comarca ens tornem a il·lusionar per a treballar per una educació alliberadora i compromesa amb el desenvolupament integral dels estudiants i la seva comunitat
Objectius
1. Treballar per la formació dels i les ensenyants en clau de cohesió social i reflexió de la pròpia pràctica dins d’aquest marc.
2. Analitzar la innovació versus la renovació pedagògica com a eina per la transformació social.
3. Analitzar la pràctica educativa
Continguts
Sessió 1: Mirades transformadores sobre la infància i l’educació
Projecció documental: L’hora dels infants
A través d’aquest documental, es promou una reflexió compartida sobre la visió de la infància i el dret dels infants a ser escoltats, a participar i a créixer en entorns educatius respectuosos i acollidors. Aquesta activitat connecta amb el Decret 175/2022 en el seu reconeixement de l’infant com a protagonista del seu propi aprenentatge, i amb l’impuls de metodologies actives que parteixen de la seva realitat i dels seus interessos.
Sessió 2: Avaluar per aprendre, aprendre a avaluar
Xerrada: Avaluar per aprendre amb sentit
Reflexió sobre una avaluació formativa, orientadora i globalitzadora, en coherència amb el marc avaluatiu del Decret 175/2022, que destaca la necessitat d’una avaluació contínua que promogui el creixement personal i acadèmic, i que serveixi com a eina d¿aprenentatge, no només de qualificació.
Esmorzar-fòrum
Espai de diàleg distès per compartir experiències, bones pràctiques i mirades diverses entorn del sentit i les funcions de l’avaluació, tot afavorint una cultura professional reflexiva i col·laborativa, com promou el decret.
Dinàmica: Els instruments d’avaluació toquen de peus a terra
Activitat pràctica per identificar, analitzar i valorar diferents instruments d’avaluació (rúbriques, graelles d¿observació, portafolis, diaris d¿aprenentatge¿), vetllant perquè siguin útils, contextualitzats i alineats amb els criteris d’avaluació del currículum competencial. Es posa l’accent en la transferència a la pràctica real i en l’equitat educativa.
Compromís d’arrelament al territori: Embolica que fa fort!
Taller vivencial per dissenyar propostes pedagògiques connectades amb l’entorn proper, com recomana el Decret 175/2022 quan emfatitza la necessitat de contextualitzar els aprenentatges i afavorir l’arrelament cultural i social de l’alumnat. Es treballa el vincle entre escola i comunitat.
Sessió 3: Cultura, creativitat i aprenentatge globalitzat
Dinar-fòrum: Ens agrada l’escudella barrejada
A partir del símbol de la diversitat d¿ingredients, es promou un espai de conversa sobre la diversitat d’enfocaments, metodologies i ritmes d’aprenentatge, recollint un dels pilars del decret: la personalització i inclusivitat de l’acció educativa.
Taller de glosa: Alegria i creativitat per transformar l’escola
Activitat artística i participativa que afavoreix l’expressió oral, el treball col·laboratiu i la creativitat. En coherència amb el Decret 175/2022, es promou l¿ús de llenguatges diversos (oral, musical, corporal, artístic…) com a mitjans d¿aprenentatge competencial i vivencial, tot fomentant la cultura popular com a eina educativa.
Ruta per totes les e-tapes educatives
Recorregut simbòlic o físic per les diferents etapes educatives que possibilita una visió continuada, global i coherent de l’aprenentatge al llarg de l¿etapa bàsica (infantil, primària i secundària). Es fomenta la mirada compartida, la coherència metodològica i l’acompanyament a l’alumnat al llarg del seu itinerari formatiu, d¿acord amb la visió globalitzadora del decret.
Tancament i retorn compartit
Cada sessió esdevé una oportunitat per construir coneixement conjunt, i per establir compromisos docents que afavoreixin una educació transformadora, en sintonia amb els principis fonamentals del Decret 175/2022: equitat, inclusió, competencialitat, significativitat, arrelament i benestar.