Associació Catalana per a la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Instagram
  • ACTE - Youtube
  • ACTE - Facebook
Dijous 19 de Juny del 2025

Educació al llarg de la vida i noves oportunitats al món rural

, , ,
escola rural

L’educació representa un recurs social imprescindible per a què les persones puguin inserir-se en una col·lectivitat canviant. A l’àmbit rural també s’estan produint canvis de llarg abast i, per pensar el seu futur, cal dissenyar propostes educatives més enllà del’escolarització obligatòria.

Cal un suport educatiu per a totes les edats. El model tradicional de separació de les diferents etapes ja no és vigent. L’educació ocupa tota la vida de les persones, els canvis són constants i els coneixements també evolucionen ràpidament. De manera que cal reciclar-se i aprendre noves formes de treball, també perquè hi ha més temps d’oci. El món rural necessita una acció decidida i amb metodologia pròpia per tal d’afrontar aquests canvis.

Els municipis petits, han d’afrontar els canvis culturals, de la informació, dels coneixements i noves formes d’aprendre. Tot amb l’objectiu d’aconseguir un territori més equilibrat, que no empenyi a l’àmbit rural als marges del sistema, sinó que li ofereixi l’espai propi que li pertoca.

L’educació ha de ser capaç de relacionar la formació bàsica imprescindible amb una educació per a la realitat professional d’aquest entorn i amb unes accions socials i culturals.

Aquest curs presentarà experiències que van en aquest sentit i permetrà estudiar les bases d’una metodologia pròpia pel mon rural en l’educació al llarg de la vida.

Objectius  

1. Conèixer el marc específic de l’educació al llarg de la vida en entorns rurals, identificant els condicionants, les oportunitats i les necessitats formatives que caracteritzen aquest context.

2. Explorar recursos metodològics i experiències educatives reals aplicades amb persones adultes en municipis petits, per promoure pràctiques transferibles i adaptades al territori.

3. Analitzar estratègies per connectar projectes educatius amb el desenvolupament local, establint vincles entre les iniciatives formatives i les dinàmiques comunitàries.

4. Reflexionar sobre el perfil professional docent i les condicions institucionals necessàries per impulsar una acció educativa sostenible i contextualitzada al món rural.

Continguts  

Mòdul 1. Context i necessitats formatives al món rural

– El context de la formació a l’àmbit rural: condicionaments i oportunitats
– Necessitats d’aprenentatge al llarg de la vida en entorns rurals

Mòdul 2. Acció educativa amb persones adultes

– Àmbits de treball educatiu en el món rural
– Experiències i projectes d’educació al llarg de la vida en municipis petits

Mòdul 3. Estratègies, criteris i metodologia

– Criteris per afavorir l’educació al llarg de la vida
– Estratègies de treball compartit: accessibilitat, recursos i metodologies
– Models d’organització institucional i oportunitats d’aprenentatge

Mòdul 4. Xarxa, lideratge i recursos

– Lideratge educatiu i connexió amb l’entorn
– Vincles comunitaris i ampliació de xarxes locals
– Recursos institucionals disponibles

Skills

Posted on

27 maig, 2024

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies