Professora: Mireia Camacho
Descripció
Aquest curs 100% asincrònic ofereix eines pràctiques per integrar el joc i la sostenibilitat dins l’aula. A partir d’aquests dos pilars —el joc com a motor d’aprenentatge i la sostenibilitat com a actitud educativa—, els docents descobriran com guiar l’alumnat en la creació de jocs de taula amb materials reutilitzats, fomentant autonomia, consciència ambiental i aprenentatge significatiu.
És un curs adreçat a docents de tots els cursos, primària, secundària i superior, es donen les eines bàsiques per adaptar-ho a les necessitats del vostre alumnat, jugar no té edat!
Objectius del curs
El principal objectiu d’aquest curs és dotar als docents de les eines creatives fonamentals perquè puguin impulsar la creació d’un espai lúdic sostenible al centre educatiu.
- Fomentar la reutilització creativa de materials en desús i naturals.
- Promoure el joc com a eina pedagógica per l’aprenentatge, la inclusió i la socialització.
- Desenvolupar la creativitat i les habilitats manuals a través de la creació de materials lúdics.
- Impulsar la recerca de jocs de taula poc coneguts: altres èpoques i cultures.
- Potenciar la creació d’un espai lúdic sostenible dins del centre educatiu o comunitari
Continguts
Està organitzat en 3 mòduls.
MÒDUL 1 – Els dos pilars: El joc i la sostenibilitat
-
El joc com a eina educativa al llarg de la vida
-
Beneficis del joc en el desenvolupament cognitiu, emocional i social
-
Importància del joc al centre educatiu.
-
Introducció a la sostenibilitat educativa: més enllà del reciclatge
-
Les 3R aplicades a l’educació i al joc. Per què és necessari combinar joc i sostenibilitat avui?
MÒDUL 2 – Construir amb sentit: implicació, materials i valors
-
El joc com a eina de participació activa i implicació de l’alumnat
-
Beneficis de crear el propi joc per fomentar l’autonomia i l’aprenentatge conscient
-
Reconnectar amb els orígens: jocs tradicionals i jocs antics.
-
Materials amb ànima: què reutilitzar i com fer-ho.
MÒDUL 3. Eines pràctiques per crear jocs de taula sostenibles
-
Materials reciclats i naturals amb potencial lúdic.
-
Eines bàsiques i recursos accessibles per a la creació.
-
Tipologies de jocs de taula i estructures adaptables.
-
Adaptar jocs clàssics a contextos actuals i escolars.
-
Exemples inspiradors de jocs sostenibles creats per docents.
Metodologia
Després de la visualització del contigut, s’haurà de realitzar 3 activitats de caràcter dinàmic o pràctic, una per cada mòdul.
Avaluació
Entregar les propostes d’activitats dins del termini.
Materials i recursos
Els materials necessaris seran senzills i accessibles: es farà servir allò que ja es tingui per casa. No caldrà comprar rés, promovent així l’aprofitament i la reutilització.