Professor: Francesc Maldonado
Descripció
Curs destinat a tot docent que vulgui millorar la seva competència digital introduint activitats de disseny 3D, la cultura maker a l’aula i la utilització de les impressores 3D en l’àmbit educatiu.
La metodología utilitzada está basada en l’aprenentatge mitjnçant un conjunt d’activitats adreçades a adquirir les competències relacionades amb els objectius del curs. El foment de la participació i de l’aprenentatge entre iguals, aíxi com el foment de la cultura de compartir recursos.
Objectius
- Introducció al modelatge en 3D amb un programa de disseny lliure.
- Conèixer diferente programari Opensource pel modelatge 3D: TinkerCad, SketchUP, FreeCAD, Onshape, OpenSCAD i i Beetleblocks
- Utilitzar els sistemes de creació geomètrica en 3D per crear objectes en TinkerCad.
- Experimentar amb eines de creació i edició de continguts visuals.
- Generar objectes 3D utilitzant TinkerCad, importar i exportar objectes 3D.
- Conèixer les impressores 3D i el programari específic per a la impressió d’objectes 3D.
- Modificar, perfeccionar i combinar els recursos existents per a crear contingut i coneixement nou, original i rellevant.
Continguts
TEMA 0. Introducció al modelatge 3D
0.0. Introducció al modelatge 3D
0.1. Programari opensource per realitzar modelatge 3D
0.2. Característiques de l’entorn TinkerCad 3D i Onshape
0.3. Característiques de l’entorn SketchUp i FreeCAD
0.4 Característiques de l’entorn OpenSCAD i Beetleblocks
TEMA 1. Fonaments de disseny
1.1. Les mesures i l’espai
1.2. Semblances i diferències entre eines de disseny 3D Opensource
1.3. Tècniques de construcción de models a partir de figures geomètriques
TEMA 2. Interfície i funcions bàsiques TinkerCad
2.1. Interfície.
2.2. L’espai de treball.
2.3. Desplaçament per pantalla.
2.4. Pensar el disseny: esbós.
2.5. Importar geometries.
TEMA 3. Disseny 3D amb Tinkercad
3.1. Edició de geometries.
3.2. Alineació de geometries.
3.3. Unions i diferències booleanes.
TEMA 4. Extensions de Tinkercad i compartir dissenys
4.1. Brick i blocks
4.2 Codeblocs
4.3 Importar, exportar i compartir dissenys
TEMA 5. Impressores 3D
5.1. Impressió 3D a l’aula
5.2. Història de les impressores 3D
5.3. Com funciona una impressora 3D
5.4. Tipus d’impressores 3D i el seu ús
5.5. Materials que fan servir i parts d’una impressora 3D FDM
TEMA 6. Eines de laminat
6.1. Programari opensource per a la impresió d’objectes 3D
6.2 Impressió 3D
6.2.1 Generar arxius d’impressió
6.2.2 Conèixer l’eina de laminat Cura
6.2.3 Imprimir suports i enreixat
6.2.4 Errors a l’hora d’imprimir i manteniment d’una impressora
TEMA 7. Aules Maker
7.1. Què és una aula o espai Maker
7.2. Què és el moviment Maker
7.3. Repositori de fitxers 3D. La cultura de compartir
7.4. Ateneus de fabricació.
7.5. Fablabs.
TEMA 8. Projecte final
Avaluació
Realització de les tasques plantejades al EVA (classroom).