Associació Catalana per a la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Divendres 16 de Maig del 2025

Capses d’aprenentatge i altres metodologies globalitzades

, ,
capses d'aprenentatge

Docent Joaquim Fonoll

Descripció del curs

Les capses d’aprenentatge constitueixen un model metodològic innovador d’organitzar el treball a l’aula que incideix de manera directa en la millora de l’atenció a la diversitat, la promoció del treball cooperatiu i l’estimulació de l‘autonomia de l’alumnat. Aquest recurs permet impulsar pràctiques d’aprenentatge globalitzat i significatiu, alineades amb els principis del currículum competencial.
Es tracta de situacions d’aprenentatge autocontingudes dins una capsa on els alumnes troben tots els materials necessaris i orientacions necessàries per dur a terme una proposta de treball.
Aquestes propostes són globalitzades, guiades i cooperatives, i es poden adaptar fàcilment al projecte educatiu del centre, als interessos de l’alumnat i als recursos disponibles.

Durants el curs

  • Dissenayarem capses d’aprenentatge
  • Analitzarem la forma d’roganitzar l’aula
  • Debatrem el moment i l’estratègia per introduir les capses a l’aula.

Objectius

1. Reflexionar sobre l’ús de les capses d’aprenentatge i els canvis metodològics i organitzatius que comporta dins de l’aula.
2. Conèixer les característiques diferencials de les capses d’aprenentatge en relació amb d’altres metodologies globalitzades.
3. Analitzar els components d’una capsa d’aprenentatge, els objectes i materials, la tasca a fer, les guies amb els procediments de treball, i les eines de seguiment i avaluació.
4. Compartir i analitzar experiències de diferents centres educatius, valorant-ne la implementació i adaptació en el nostre propi centre.

Continguts

Mòdul 1. Les capses d’aprenentatge i les metodologies globalitzades.

  • Què són les metodologies globalitzades? Característiques i finalitat.
  • Les capses d’aprenentatge: què són i com són.
  • Diferències i semblances entre les capses d’aprenentatge, el treball per projectes i els centres d’interès.

·Mòdul 2. El disseny didàctic de les capses d’aprenentatge

  • Element clau d’una capsa d’apenentage
    • La capsa per fora: presentació visual.
    • Què hi ha d’haver dins la capsa?
    • La proposta didàctica.
  • Dissenyar per a la diversitat:
    • ·Suports (codis QR amb vídeos, extensions i adaptacions).
    • ·Itineraris d’aprenentatge
    • ·Diversificació documental.
  • Una capsa interessant: com despetar la curiositat i comunicar la proposta
    • ·Interessos, narrativa i reptes
    • ·Llenguatge, grafisme, i accions promocionals
    • Icentius, tancamnet i  recompenses.·
  • Les capses d’aprenentatge poden ser digitals?

Mòdul 3. Organització, seguiment i comunicació del recurs

  • Aspectes metodològics i organitzatius a l’aula i al  centre
    • El rol docent: observar, preguntar ,suggerir.
    • Dinàmica de treball i gestió del temps.
    • Les capses d’aprenentatge com a recurs del centre
  • Seguiment i avaluació de l’aprenentatge:
    • Rúbriques competencials, Checklist, qüestionaris,
    • Compliment del mapa currícular i Recobriment competencial.
  • Documentar, compartir i visibilitzar
    • aumnes families i claustre

Avaluació

L’avaluació serà continhua i inclourà

  • Qüestionaris i debats sobre els conceptes terballats
  • Disseny i producció de capses d’aprenentatge
  • Redacció de situacions d’aprenentatge i propostes de comunicació

Skills

Posted on

20 agost, 2024

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies