Docent Joaquim Fonoll
Descripció del curs
Les capses d’aprenentatge constitueixen un model metodològic innovador d’organitzar el treball a l’aula que incideix de manera directa en la millora de l’atenció a la diversitat, la promoció del treball cooperatiu i l’estimulació de l‘autonomia de l’alumnat. Aquest recurs permet impulsar pràctiques d’aprenentatge globalitzat i significatiu, alineades amb els principis del currículum competencial.
Es tracta de situacions d’aprenentatge autocontingudes dins una capsa on els alumnes troben tots els materials necessaris i orientacions necessàries per dur a terme una proposta de treball.
Aquestes propostes són globalitzades, guiades i cooperatives, i es poden adaptar fàcilment al projecte educatiu del centre, als interessos de l’alumnat i als recursos disponibles.
Durants el curs
- Dissenayarem capses d’aprenentatge
- Analitzarem la forma d’roganitzar l’aula
- Debatrem el moment i l’estratègia per introduir les capses a l’aula.
Objectius
1. Reflexionar sobre l’ús de les capses d’aprenentatge i els canvis metodològics i organitzatius que comporta dins de l’aula.
2. Conèixer les característiques diferencials de les capses d’aprenentatge en relació amb d’altres metodologies globalitzades.
3. Analitzar els components d’una capsa d’aprenentatge, els objectes i materials, la tasca a fer, les guies amb els procediments de treball, i les eines de seguiment i avaluació.
4. Compartir i analitzar experiències de diferents centres educatius, valorant-ne la implementació i adaptació en el nostre propi centre.
Continguts
Mòdul 1. Les capses d’aprenentatge i les metodologies globalitzades.
- Què són les metodologies globalitzades? Característiques i finalitat.
- Les capses d’aprenentatge: què són i com són.
- Diferències i semblances entre les capses d’aprenentatge, el treball per projectes i els centres d’interès.
·Mòdul 2. El disseny didàctic de les capses d’aprenentatge
- Element clau d’una capsa d’apenentage
- La capsa per fora: presentació visual.
- Què hi ha d’haver dins la capsa?
- La proposta didàctica.
- Dissenyar per a la diversitat:
- ·Suports (codis QR amb vídeos, extensions i adaptacions).
- ·Itineraris d’aprenentatge
- ·Diversificació documental.
- Una capsa interessant: com despetar la curiositat i comunicar la proposta
- ·Interessos, narrativa i reptes
- ·Llenguatge, grafisme, i accions promocionals
- Icentius, tancamnet i recompenses.·
- Les capses d’aprenentatge poden ser digitals?
Mòdul 3. Organització, seguiment i comunicació del recurs
- Aspectes metodològics i organitzatius a l’aula i al centre
- El rol docent: observar, preguntar ,suggerir.
- Dinàmica de treball i gestió del temps.
- Les capses d’aprenentatge com a recurs del centre
- Seguiment i avaluació de l’aprenentatge:
- Rúbriques competencials, Checklist, qüestionaris,
- Compliment del mapa currícular i Recobriment competencial.
- Documentar, compartir i visibilitzar
- aumnes families i claustre
Avaluació
L’avaluació serà continhua i inclourà
- Qüestionaris i debats sobre els conceptes terballats
- Disseny i producció de capses d’aprenentatge
- Redacció de situacions d’aprenentatge i propostes de comunicació