Eines i recursos perquè la Biblioteca sigui un element clau per promoure la lectura, la comprensió lectora i sobretot despertar el gust per llegir.
Descripció del curs:
Tenir una biblioteca al centre, disposar d’un pressupost, hores de dedicació d’un docent o fins i tot de personal de bibliotecari i haver redactat el Pla Lector de Centre, son la base, el punt de partida ideal per promoure la lectura a les escoles i als instituts.
Fins i tot disposar d’aquest ideal, d’aquesta petita utopia no ens garanteix ni de bon tros que els infants i joves gaudeixin llegint, parlin de llibres, que llegeixin més i de més qualitat. Per això cal que el centre posi els llibres i la lectura com a columna vertebral, cal que els docents llegeixin i els llegeixin, cal parlar-los de llibres, cal anar a les Biblioteques i a les llibreries, cal que vinguin autors als centres, lectors, etc.
En aquests curs donarem eines i recursos de dinamització de la lectura, per generar converses literàries. proposarem accions que milloren ús de la Biblioteca, que posen els llibres com a eines imprescindibles que acompanyen als aprenentatges i desperten la curiositat i desvetllen el plaer de la literatura.
Treballarem també sobre la recerca d’informació efectiva a internet des dels catàlegs de Biblioteques al ChatGPT. Oferirem unes pautes i recursos pràctics per evitar la infoxicació i com fer cerques de bibliografia per als treballs i presentacions.
Objectius
- – Donar eines per crear la Biblioteca de centre i /o potenciar-ne l’ús.
- – Oferir recursos per fer una bona selecció del fons i d’esporga amb l’objectiu de tenir una biblioteca atraient i de qualitat
- – Distingir el llenguatge literari de l’aprenentatge de descodificació de la llengua escrita i la comprensió lectora
- – Dotar als docents d’eines creatives i d’experiències per despertar el gust per la lectura, fomentar les converses literàries i la recerca d’informació efectiva i de qualitat.
Continguts
Mòdul 1 La Biblioteca i el Plec
- Introducció a la Biblioteca escolar (o de centre) amb conceptes clau com: fons, esporga, organització, eines de gestió.
- Crear altres espais de lectura: aparadors culturals, expositors de novetats, punts de lectura, itineraris, cites, poesia…
- Donar a conèixer recursos per tenir una bona Biblioteca: webs, bibliografia, etc.
Mòdul 2 La mediació literària
- Per què la lectura de textos literaris?
- Presentació de recursos i pràctiques per desvetllar el plaer de llegir: Clubs de lectura, tertúlies literàries, ressenyes i prescripció, bústies de suggeriments, etc.
- La lectura en veu alta.
- La lectura a l’aula i a casa
- Recursos fora i dins del centre: la biblioteca municipal, escriptors, il·lustradors, personatges del municipi, padrins de lectura, conèixer els gustos lectors del municipi…
Mòdul 3 On és la informació?
- La recerca d’informació efectiva i fiable a internet: catàlegs virtuals, Biblioteca virtual, repositoris d’articles i revistes, webs oficials…
- Què evitar en el cerques a la internet.
- Drets d’autor i citacions
- El ChatGPT
Avaluació
L’avaluació es farà a partir d’activitats de participació i de les tasques de caràcter pràctic i de reflexió o de petites propostes que es proposaran en cada mòdul. També a través de la participació al fòrum de cada mòdul. I amb la presentació d’una breu proposta final d’un dels mòduls presentats.
Metodologia:
100% On line i asíncrona
Avaluació
- Participació al fòrum
- Qüestionaris
- Activitats pràctiques
Destinataris
Docents d’Infantil, Primària i Secundària interessats en la Biblioteca escolar i la lectura.
Requisits previs
No es requereixen coneixements previs en intel·ligència artificial.
Materials i recursos
Es facilitaran documentes, formularis i preguntes de debat i reflexió. Els participants hauran de disposar d’un ordinador portàtil o tauleta amb accés a Internet. Treballarem amb la plataforma del Moodle.
Certificació
En finalitzar el curs, s’atorgarà un certificat d’aprofitament als participants que hagin assistit al 80% de les sessions i completat les activitats proposades.