Associació Catalana per a la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Divendres 16 de Maig del 2025

Biblioteca, PLEC, i ara què? Recursos, pràctiques i plaer lector.

, , , , ,
Biblioteca, plec i ara que?

Eines i recursos perquè la Biblioteca sigui un element clau per promoure la lectura, la comprensió lectora i sobretot despertar el gust per llegir.

Descripció del curs:

Tenir una biblioteca al centre, disposar d’un pressupost, hores de dedicació d’un docent o fins i tot de personal de bibliotecari i haver redactat el Pla Lector de Centre, son la base, el punt de partida ideal per promoure la lectura a les escoles i als instituts.

Fins i tot disposar d’aquest ideal, d’aquesta petita utopia no ens garanteix ni de bon tros que els infants i joves gaudeixin llegint, parlin de llibres, que llegeixin més i de més qualitat. Per això cal que el centre posi els llibres i la lectura com a columna vertebral, cal que els docents llegeixin i els llegeixin, cal parlar-los de llibres, cal anar a les Biblioteques i a les llibreries, cal que vinguin autors als centres, lectors, etc.

En aquests curs donarem eines i recursos de dinamització de la lectura, per generar converses literàries. proposarem accions que milloren ús de la Biblioteca, que posen els llibres com a eines imprescindibles que acompanyen als aprenentatges i desperten la curiositat i desvetllen el plaer de la literatura.

Treballarem també sobre la recerca d’informació efectiva a internet des dels catàlegs de Biblioteques al ChatGPT. Oferirem unes pautes i recursos pràctics per evitar la infoxicació i com fer cerques de bibliografia per als treballs i presentacions.

Objectius

  1. – Donar eines per crear la Biblioteca de centre i /o potenciar-ne l’ús.
  2. – Oferir recursos per fer una bona selecció del fons i d’esporga amb l’objectiu de tenir una biblioteca atraient i de qualitat
  3. – Distingir el llenguatge literari de l’aprenentatge de descodificació de la llengua escrita i la comprensió lectora
  4. – Dotar als docents d’eines creatives i d’experiències per despertar el gust per la lectura, fomentar les converses literàries i la recerca d’informació efectiva i de qualitat.

Continguts

Mòdul 1 La Biblioteca i el Plec

  • Introducció a la Biblioteca escolar (o de centre) amb conceptes clau com: fons, esporga, organització, eines de gestió.
  • Crear altres espais de lectura: aparadors culturals, expositors de novetats, punts de lectura, itineraris, cites, poesia…
  • Donar a conèixer recursos per tenir una bona Biblioteca: webs, bibliografia, etc.

Mòdul 2 La mediació literària

  • Per què la lectura de textos literaris?
  • Presentació de recursos i pràctiques per desvetllar el plaer de llegir: Clubs de lectura, tertúlies literàries, ressenyes i prescripció, bústies de suggeriments, etc.
  • La lectura en veu alta.
  • La lectura a l’aula i a casa
  • Recursos fora i dins del centre: la biblioteca municipal, escriptors, il·lustradors, personatges del municipi, padrins de lectura, conèixer els gustos lectors del municipi…

Mòdul 3 On és la informació?

  • La recerca d’informació efectiva i fiable a internet: catàlegs virtuals, Biblioteca virtual, repositoris d’articles i revistes, webs oficials…
  • Què evitar en el cerques a la internet.
  • Drets d’autor i citacions
  • El ChatGPT

Avaluació

L’avaluació es farà a partir d’activitats de participació i de les tasques de caràcter pràctic i de reflexió o de petites propostes que es proposaran en cada mòdul. També a través de la participació al fòrum de cada mòdul. I amb la presentació d’una breu proposta final d’un dels mòduls presentats.

Metodologia:

100% On line i asíncrona

Avaluació

  • Participació al fòrum
  • Qüestionaris
  • Activitats pràctiques

Destinataris

Docents d’Infantil, Primària i Secundària interessats en la Biblioteca escolar i la lectura.​

Requisits previs

No es requereixen coneixements previs en intel·ligència artificial.

Materials i recursos

Es facilitaran documentes, formularis i  preguntes de debat i reflexió. Els participants hauran de disposar d’un ordinador portàtil o tauleta amb accés a Internet. Treballarem amb la plataforma del Moodle.

Certificació

En finalitzar el curs, s’atorgarà un certificat d’aprofitament als participants que hagin assistit al 80% de les sessions i completat les activitats proposades.

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies