Associació Catalana per la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Dilluns 15 de Abril del 2024

Anàlisi i crítica dels mitjans de comunicació

,

Al curs s’aportaran materials per a l’avaluació del paper dels Mitjans de Comunicació de Masses i de la seva importància, del seu impacte, a la societat del moment present. Es realitzarà una revisió històrica de l’ascens d’aquest element en el camí cap a la modernitat i s’introduiran elements conceptuals de la sociologia especialitzada. També es procurarà animar el debat i la crítica sobre la presència i el paper dels MMCMM, en termes generals i a l’aula.

Objectius

– Apropar als educadors i educadores una introducció a una perspectiva sociològica d’anàlisi i crítica dels Mitjans de Comunicació de Masses al context actual.

– Subministrar coneixements sobre la temàtica esmentada per a poder analitzar problemàtiques a les aules o als diferents espais on se situï la seva intervenció com a agents socials.

– Els mitjans de comunicació s’han convertit en un element fonamental per a l’expressió de les interaccions socials més bàsiques i, per tant, han anat prenent rellevància i ubiqüitat a les nostres societats. Per això es pretén animar a algunes reflexions profundes i plurals, a través de casos concrets, que permetin copsar les seves potencialitats positives i negatives, en relació amb un esquema de valors democràtics.

Continguts

Bloc 1 – Breu història dels MMCMM.

Mitjançant una breu revisió de la història dels mitjans de comunicació, amb especial atenció als canvis socials provocats per la introducció o difusió de certs elements materials o tecnologies, es pretén posar de relleu la reflexió sobre la unicitat de l’actual etapa moderna, on es produeix una enorme difusió d’aquests mitjans i tecnologies informacionals.

Bloc 2 – Els MMCMM en el medi social i el procés polític.

En aquest bloc s’introduiran diferents conceptes fonamentals on intervenen els MMCMM, com ara el procés d’integració i reproducció social, els processos de canvi de valors, o en el camp de les contradiccions culturals de la modernitat. També es farà esment de la manera particular dels més nous mitjans i elements informatius d’intervenir en aquests processos. En conjunt, els MMCMM representen un element indissociable del procés polític i és el que defineix, més efectivament, el seu rol social específic. En aquest aspecte, resultarà molt interessant fer referència al rol social de la publicitat.

Bloc 3 – Els nous MMCMM.

Cal animar la reflexió sobre les forces socials que han donat forma als més nous mitjans i elements que serveixen per a la comunicació de masses. Una dinàmica “virtuosa” i les seves “parts fosques”: el cas del 13M de 2004 a Espanya. Una dinàmica “perniciosa”: Trump i l’assalt al Capitoli del 6 de gener de 2021.

Metodologia i avaluació

Per cada bloc, es presentaran uns materials de lectura per a la reflexió i una o algunes activitats a realitzar per part de l’alumnat. L’avaluació es durà a terme a partir de la interiorització dels materials de reflexió i de la realització de les activitats proposades.

Skills

Posted on

14 maig, 2022

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies