Docent Pili Alonso Soria
Curs 100% asincrònic. La modalitat asincrònica us permetrà avançar el contingut de manera autònoma, al vostre ritme i segons les vostres necessitats, és a dir, no requereix connexió diària ni en cap horari establert.
Curs estructurat en quatre mòduls amb una durada de 30h amb materials dinàmics, vídeos de pantalles i fòrums on us podreu organitzar lliurement les activitats proposades segons la vostra disponibilitat. Si em necessiteu, sempre podeu comptar amb el meu acompanyament!
Descripció del curs
Aquest curs té com a objectiu proporcionar al professorat eines, estratègies i recursos per acompanyar l’alumnat LGBTIQ+ en la seva trajectòria educativa, promovent entorns inclusius i segurs. Conèixer conceptes bàsics, augmentar la seguretat i tranquil·litat del professorat en l’ús de terminologia i conceptes relacionats amb la diversitat LGTBIQ+.
Posarem un èmfasi especial en l’ús de la tecnologia com a eina clau per facilitar aquest acompanyament.
En un món digitalitzat, la tecnologia també està transformant la manera com es construeixen identitats i referents culturals.
Les emoticones i altres formes de comunicació visual digitals han incorporat símbols de la comunitat LGTBIQ+ (com les banderes de l’arc de Sant Martí, la bandera trans i altres icones de diversitat) que reforcen la visibilitat i ofereixen una forma accessible i universal de mostrar suport i identitat.
Combinarà la reflexió sobre les necessitats específiques de l’alumnat LGTBIQ+ en l’àmbit escolar amb l’exploració d’eines tecnològiques que poden potenciar l’eficàcia de les intervencions educatives. Reflexionarà sobre com a elements aparentment senzills, com les emoticones, contribueixen a normalitzar i celebrar la diversitat en els espais digitals, alhora que esdevenen eines per connectar amb l’alumnat en el seu propi llenguatge.
“La llibertat no és només la capacitat de ser qui vulguis ser, sinó la possibilitat de ser estimat per qui ets.” Maya Angelou
Persones destinatàries
Docents d’Infantil, Primària, Secundària, i postobligatori (Batxillerat, cicles formatius… i altres) interessats a fomentar entorns educatius més inclusius i respectuosos amb la diversitat afectivosexual, d’identitat i d’expressió de gènere. També és obert a professionals de l’orientació educativa, equips directius i altres membres de la comunitat educativa que vulguin adquirir eines i recursos per acompanyar adequadament l’alumnat LGBTIQ+.
Objectius
- Conèixer conceptes bàsics, augmentar la seguretat i tranquil·litat del professorat en l’ús de terminologia i conceptes relacionats amb la diversitat LGTBIQ+.
- Desenvolupar habilitats de comunicació digital inclusiva utilitzant llenguatges i símbols digitals com emoticones i altres recursos visuals per connectar amb l’alumnat i promoure valors d’igualtat i respecte.
- Proporcionar ales mestres eines i estratègies per crear un ambient educatiu inclusiu, respectuós i segur per a l’alumnat LGBTIQ+, i promoure la sensibilització i l’educació sobre diversitat sexual i de gènere a l’aula.
Continguts
Mòdul 1: Introducció i sensibilització del col·lectiu LGBTIQ+ a l’àmbit escolar
• Conceptes clau: Identitat de gènere, orientació sexual, expressió de gènere i diversitat afectivosexual.
• Terminologia actualitzada i la importància del llenguatge inclusiu
• Què és la diversitat afectiva i sexual?
• L’impacte de la discriminació a l’escola: efectes de l’homofòbia, transfòbia i bifòbia en l’alumnat.
Mòdul 2: Història i evolució dels drets LGBTIQ+
• Orígens del moviment LGBTIQ+
• Moments claus en la història
• Drets laborals i educatius de les persones LGTBIQ+
• Visibilització i diversitat en l’actualitat
Mòdul 3: Legislació vigent sobre drets LGBTIQ+ a l’educació i a l’àmbit laboral
• Normatives escolars per garantir un entorn segur
• Marc general dels drets LGBTIQ+
• Legislació Estatal
• Legislació autonòmica
• Legislació i drets LGBTIQ+ a l’àmbit laboral
• Aplicació pràctica a l’entorn Educatiu
Mòdul 4: L’ús de la Tecnologia i Recursos Digitals per a l’Acompanyament LGBTIQ+
• El poder de les xarxes socials i comunitats digitals
• Creació d’espais digitals segurs i de suport
• Accés a recursos digitals especialitzats
• Recursos digitals especialitzats i eines educatives inclusives per a mestres.
• Promoció de campanyes i iniciatives en línia
Metodologia
100% online i asíncrona
Avaluació
Per poder assolir el curs l’alumnat disposa de 15 dies d’Escola d’Estiu per completar les diferents tasques i fòrums repartits als quatre mòduls en funció de la seva disponibilitat i ritme de treball.
Requisits de certificació
L’alumnat haurà de realitzar totes les tasques de manera satisfactòria.
Inscripció