Ponents Mireia Roca, Joaquim Fonoll
Dia: Dimarts 4 de febrer 18:30 h Nova data Dimarts 11 de febrer 18:30H
Lloc En línia Zoom
Asistir a aquest activitat online pot acreditar un certificat de formació reconeguda pel Departament d’Educació
En aquesta xerrada, proposarem estratègies i recursos per ajudar el lector novell a comprendre de manera autònoma la informació del text, aprofitant les possibiltats disponibles avui en dia.
Moltes vegades,les pràctiques per treballar la comprensió lectora consisteixen en un diàleg literari a classe, on el docent llegeix en veu alta, fa preguntes als alumnes per ajudar-los a descobrir les inferències i replanteja les preguntes a partir de les respostes per aprofundir en la comprensió.Totes aquestes activitats fan imprescindible la intervenció del docent, que, com a lector expert, guia els lectors novells tant en la comprensió de la informació explícita del text com en la descoberta dels significats ocults i la intencionalitat de l’autor.
En aquesta estratègia tradicional, els alumnes, sense el suport personal del lector expert, ja sigui el docent o algú de la família, troben difícil avançar i aprofundir de manera autònoma en la comprensió del text.ç
Amb els recursos que avui dia tenim a l’abast, i amb un esforç moderat, és senzill:
- Millorar la informació inicial sobre el text, anticipar-ne el contingut i assegurar-nos de la comprensió de la informació explícita del document.
- Preparar mapes d’idees, guies argumentals o temporals que ajudin a reubicar la informació del text dins d’un esquema global més ampli.
- Abordar de manera autonoma problemes que tradicionalment han interferit en la comprensió, com la descodificació del text o la fluïdesa lectora, permetent centrar l’atenció en el contingut informatiu
- Amb l’ajuda de la IA, podem posar a prova les inferències sense requerir l’ajuda immediata del lector expert.
Aquestes noves possibilitats, sense menystenir les que ja han demostrat la seva eficàcia, permeten crear espais de treball autònom en la comprensió lectora per a l’alumnat, de manera que el docent pugui dedicar el seu temps a intervencions de major valor pedagògic.
En aquesta sessió mostarem aquest recursos, així com la manera de configurar-los i utilitzar-los.