Maria Montessori deia que el joc és el principal mitjà d’aprenentatge per per als infants. Llavors, per què enfoquem de manera tan mecànica l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura?
Segons Emilia Ferreiro la metodología és fonamental des del començament i tenim dues opcions O bé s’aprenen com a lloros les correspondències grafofòniques, que malauradament no són regulars perquè l’escriptura no és un codi o bé fomentem una actitud reflexiva i intel·ligent que es pot resumir com aceptar el de repte de “aquí hi ha alguna cosa per entendre i jo ho puc entendre”.
La gamificació ens ofereix la possibilitat de crear reptes que despertin l’interès per la lectura. La tecnologia ens proporciona eines per fer-ho més divertit i motivador, amb tasques adaptades al nivell dels lectors i amb un toc de motivació extra.
Cal escollir textos interessants on comprendre la informació sigui necessari per avançar en el joc. També és clau que els nois i noies acceptin el repte de jugar i necesitarem una narrativa atractiva així com incentius pels guanyadors.
Disposem de nombrosos exemples i modalitats que es poden adaptar a cada edat i nivell de comprensió lectora, com ara escape rooms literaris, gimcanes o sopes de lletres.
En aquesta sessió parlarem de com fer-jo i mostarem expemples que podeu aplicar a l’aula